Kontakt w sprawie zamówień:   telemarketing@azymut.pl    

Nowa lista lektur na rok szkolny 2024/2025. Zamów książki do szkoły i biblioteki w Azymucie!

Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało nową listę lektur szkolnych na rok 2024/2025. Wprowadzone zmiany mają na celu nie tylko dostosowanie programu nauczania do współczesnych realiów, ale także wzbudzenie większego zainteresowania literaturą wśród młodzieży. Jakie tytuły znalazły się na liście lektur szkolnych? Zapoznaj się z artykułem i zamów taniej książki do swojej szkoły, biblioteki i księgarni w hurtowni Azymut!

Przejdź do sekcji:

Klasy I-III szkoły podstawowej

Wykaz lektur dla uczniów klas I‒III szkoły podstawowej

  • Hans Christian Andersen, “Baśnie” (do wyboru)
  • Justyna Bednarek, “Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”
  • Jan Brzechwa, “Brzechwa dzieciom”
  • Waldemar Cichoń, “Cukierku, ty łobuzie!”
  • Agnieszka Frączek, “Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
  • Dorota Gellner, “Wścibscy”
  • Julita Grodek, “Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”
  • Tom Justyniarski, “Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”
  • Grzegorz Kasdepke, “Detektyw Pozytywka”
  • Piotr Kordyasz, “Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)
  • Barbara Kosmowska, “Dziewczynka z parku”
  • Zofia Kossak-Szczucka, “Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”
  • Maria Krüger, “Karolcia”
  • Åsa Lind, “Piaskowy Wilk”
  • Astrid Lindgren, “Dzieci z Bullerbyn”
  • Hugh Lofting, “Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, “Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”
  • Joanna Papuzińska, “Asiunia”
  • Danuta Parlak, “Kapelusz Pani Wrony”
  • Roman Pisarski, “O psie, który jeździł koleją”
  • Janina Porazińska, “Pamiętnik Czarnego Noska”
  • Maria Terlikowska, “Drzewo do samego nieba”
  • Julian Tuwim, “Wiersze dla dzieci”
  • Barbara Tylicka, “O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”
  • Danuta Wawiłow, “Najpiękniejsze wiersze”
  • Łukasz Wierzbicki, “Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek”

Klasy IV-VI szkoły podstawowej

Wykaz lektur dla uczniów klas IV‒VI szkoły podstawowej

Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):

  • Jan Brzechwa, “Akademia Pana Kleksa”
  • Janusz Christa, “Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
  • Clive Staples Lewis, “Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
  • Ferenc Molnár, “Chłopcy z Placu Broni”
  • John Ronald Reuel Tolkien, “Hobbit, czyli tam i z powrotem”

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, “Mikołajek” (wybór opowiadań)
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, “Pan Tadeusz” (wybrane fragmenty)
  • Józef Wybicki, “Mazurek Dąbrowskiego”
  • wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
  • “Biblia”: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
  • wybrane podania i legendy polskie
  • wybrane baśnie polskie i europejskie
  • wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym “Rota” Marii Konopnickiej).

Klasy VII-VIII szkoły podstawowej

Wykaz lektur dla uczniów klas VII‒VIII szkoły podstawowej

Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):

  • Charles Dickens, “Opowieść wigilijna”
  • Aleksander Fredro, “Zemsta”
  • Aleksander Kamiński, “Kamienie na szaniec”
  • Adam Mickiewicz, “Dziady” część II
  • Antoine de Saint-Exupéry, “Mały Książę”
  • Juliusz Słowacki, “Balladyna”

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:

  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
  • Adam Mickiewicz, “Reduta Ordona”, “Świtezianka”, “Pan Tadeusz” (księgi: I, II, IV, X, XI, XII);
  • Sławomir Mrożek, “Artysta”
  • Henryk Sienkiewicz, “Latarnik”, “Quo vadis” (fragmenty)
  • Stefan Żeromski, “Syzyfowe prace” (fragmenty)
  • wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto wybrane wiersze: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, oraz aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Przykładowe lektury uzupełniające dla klas IV-VIII szkoły podstawowej

W każdym roku szkolnym są obowiązkowo poznawane:

  • w przypadku klas IV–VI – co najmniej dwie pozycje książkowe
  • w przypadku klas VII i VIII – co najmniej jedna pozycja książkowa

– z listy przykładowych lektur uzupełniających lub spoza tej listy, wybrane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów.

  • Hans Christian Andersen, „Baśnie” (do wyboru)
  • Justyna Bednarek, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” (czterech prawych i sześciu
    lewych)
  • Jan Brzechwa, „Brzechwa dzieciom”
  • Waldemar Cichoń, „Cukierku, ty łobuzie!”
  • Agnieszka Frączek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
  • Dorota Gellner, „Wścibscy”
  • Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”
  • Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”
  • Grzegorz Kasdepke, „Detektyw Pozytywka”
  • Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty)
  • Barbara Kosmowska, „Dziewczynka z parku”
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”
  • Maria Krüger, „Karolcia”
  • Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”
  • Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn”
  • Hugh Lofting, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach
    narodowych”
  • Joanna Papuzińska, „Asiunia”
  • Danuta Parlak, „Kapelusz Pani Wrony”
  • Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją”
  • Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”
  • Maria Terlikowska, „Drzewo do samego nieba”
  • Julian Tuwim, „Wiersze dla dzieci”
  • Barbara Tylicka, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni
    i legendzie”
  • Danuta Wawiłow, „Najpiękniejsze wiersze” Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, „Dziadek i niedźwiadek”

Lektury dla liceum i technikum

Wykaz lektur dla uczniów – liceum i technikum – poziom podstawowy:

W całości:

  • Jan Parandowski, “Mitologia”, część I: Grecja
  • Sofokles, “Antygona”
  • William Szekspir, “Makbet:
  • Molier, “Skąpiec”
  • Adam Mickiewicz, “Dziady” cz. III
  • Bolesław Prus, “Lalka”
  • Fiodor Dostojewski, “Zbrodnia i kara”
  • Stanisław Wyspiański, “Wesele”
  • Stefan Żeromski, “Przedwiośnie”
  • Hanna Krall, “Zdążyć przed Panem Bogiem”
  • Albert Camus, “Dżuma”
  • George Orwell, “Rok 1984”
  • Sławomir Mrożek, “Tango”

Krótkie utwory literackie poznawane w całości i utwory literackie poznawane we fragmentach

  • Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Psalmów, Apokalipsy św. Jana
  • Homer, “Iliada” (fragmenty)
  • wybrane utwory polskiego średniowiecza, w tym: “Lament świętokrzyski” (fragmenty), “Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
  • “Pieśń o Rolandzie” (fragmenty)
  • Ignacy Krasicki, wybrana satyra;
  • Adam Mickiewicz, wybrane ballady, w tym “Romantyczność”
  • Henryk Sienkiewicz, “Potop” (fragmenty)
  • Władysław Stanisław Reymont, “Chłopi” (fragmenty)
  • Witold Gombrowicz, “Ferdydurke” (fragmenty)
  • Tadeusz Borowski, “Proszę państwa do gazu”
  • Gustaw Herling-Grudziński, “Inny świat” (fragmenty)
  • Marek Nowakowski, “Górą «Edek«” (z tomu “Prawo prerii”)
  • Andrzej Stasiuk, “Miejsce” (z tomu “Opowieści galicyjskie”)
  • Olga Tokarczuk, “Profesor Andrews w Warszawie” (z tomu “Gra na wielu bębenkach”)
  • Ryszard Kapuściński, “Podróże z Herodotem” (fragmenty).

Utwory poetyckie:

  • Horacy, wybrane utwory
  • “Bogurodzica”
  • Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; tren IX, X, XI
  • wybrane wiersze poetów epoki baroku
  • Ignacy Krasicki, “Hymn do miłości ojczyzny”
  • Adam Mickiewicz, “Oda do młodości”; wybrane sonety z cyklu “Sonety krymskie” oraz inne wiersze
  • wybrane wiersze: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Mirona Białoszewskiego, Józefa Czechowicza, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Cypriana Kamila Norwida, Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, Haliny Poświatowskiej, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, w tym “Testament mój”, Leopolda Staffa, Wisławy Szymborskiej, Juliana Tuwima.

Wykaz lektur dla uczniów – liceum i technikum – poziom rozszerzony:

Utwory literackie poznawane w całości:

  • Jan Kochanowski, “Treny” (jako cykl poetycki)
  • William Szekspir, “Hamlet”
  • Juliusz Słowacki, “Kordian”
  • realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, “Ojciec Goriot” lub Charles Dickens, “Klub Pickwicka”, lub Mikołaj Gogol, “Martwe dusze”, lub Gustaw Flaubert, “Pani Bovary”)
  • Michaił Bułhakow, “Mistrz i Małgorzata”
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, “Szewcy”
  • Tadeusz Konwicki, “Mała Apokalipsa”
  • Janusz Głowacki, “Antygona w Nowym Jorku”

Krótkie utwory literackie poznawane w całości i utwory literackie poznawane we fragmentach:

  • Homer, “Odyseja” (fragmenty)
  • Dante Alighieri, “Boska Komedia” (fragmenty)
  • Franz Kafka, “Proces” (fragmenty)
  • Bruno Schulz, wybrane opowiadania z tomu “Sklepy cynamonowe”
  • Sławomir Mrożek, wybrane opowiadanie
  • wybrany esej Gustawa Herlinga Grudzińskiego, Zbigniewa Herberta

Utwory poetyckie

  • wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej
  • Cyprian Kamil Norwid, “Fortepian Szopena”
  • wybrane wiersze: Stanisława Barańczaka, Czesława Miłosza, “Traktat moralny” (fragmenty), Juliana Przybosia

Przykładowe lektury uzupełniające – technikum i liceum

W każdej klasie obowiązkowo jest poznawany co najmniej jeden tytuł z listy proponowanych lektur uzupełniających lub spoza tej listy, wybrana przez nauczyciela lub zaproponowana przez uczniów.

Utwory do XIX w. (w układzie chronologicznym):

  • Andrzej Frycz Modrzewski, „O poprawie Rzeczypospolitej” (fragmenty)
  • Miguel de Cervantes y Saavedra, „Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy”
    (fragmenty)
  • Pedro Calderon de la Barca, „Życie snem”
  • Piotr Skarga, wybrane kazanie
  • Wacław Potocki, „Transakcja wojny chocimskiej” (fragmenty z części I)
  • William Szekspir, „Romeo i Julia”
  • Wolter, „Kandyd, czyli optymizm” (fragmenty)
  • Ignacy Krasicki, „Monachomachia” (fragmenty)
  • Jędrzej Kitowicz, „Opis obyczajów za czasów panowania Augusta III” (fragmenty)
  • Julian Ursyn Niemcewicz, „Powrót posła”
  • Stanisław Staszic, „Przestrogi dla Polski” (fragmenty)
  • Juliusz Słowacki, „Beniowski” (fragmenty); „Listy do Matki” (fragmenty)
  • Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”
  • Aleksander Fredro, „Śluby panieńskie”
  • Johann Wolfgang Goethe, „Cierpienia młodego Wertera” (fragmenty), „Faust” (fragmenty)
  • George Byron, „Giaur” (fragmenty)
  • Adam Mickiewicz, „Dziady” cz. IV
  • wybrane utwory epickie okresu romantyzmu: Józef Ignacy Kraszewski, „Stara baśń”,
    Victor Hugo, „Nędznicy”, Edgar Allan Poe, wybrane opowiadanie, Henryk Rzewuski,
    „Pamiątki Soplicy” (fragmenty)
  • Eliza Orzeszkowa, „Nad Niemnem” Henryk Sienkiewicz, „Listy z podróży do Ameryki” (fragmenty)

Utwory z XX w. (w układzie chronologicznym):

  • Utwory z XX w. (w układzie chronologicznym)
  • Stefan Żeromski, „Echa leśne”, „Ludzie bezdomni”
  • Eliza Orzeszkowa, „Gloria victis”
  • Gabriela Zapolska, „Moralność pani Dulskiej”
  • Aldous Huxley, „Nowy wspaniały świat”
  • Zofia Nałkowska, „Granica”
  • Joseph Conrad, „Lord Jim”
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919”
  • Florian Czarnyszewicz, „Nadberezyńcy”
  • Witold Pilecki, „Raport Witolda”
  • Zofia Nałkowska, „Przy torze kolejowym” (z tomu „Medaliony”)
  • Kazimierz Moczarski, „Rozmowy z katem” (fragmenty)
  • Józef Mackiewicz, „Droga donikąd” (fragmenty)
  • Tadeusz Różewicz, „Kartoteka”
  • Józef Czapski, „Na nieludzkiej ziemi” (fragmenty)
  • Leopold Tyrmand, „Dziennik 1954” (fragmenty)
  • Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie
  • Stanisław Lem, „Wizja lokalna”, „Solaris”
  • John Ronald Reuel Tolkien, „Władca pierścieni. Drużyna pierścienia”
  • William Golding, „Władca much”
  • Bohumil Hrabal, wybrane opowiadania
  • Eugène Ionesco, „Lekcja”
  • Samuel Beckett, „Czekając na Godota”
  • Marek Nowakowski, „Raport o stanie wojennym” (wybrane opowiadanie)
  • Gustaw Herling-Grudziński, „Wieża”
  • Wiesław Myśliwski, „Widnokrąg”
  • Umberto Eco, „Imię róży”
  • Olga Tokarczuk, „Prawiek i inne czasy”
  • Antoni Libera, „Madame”

Utwory z XXI w. (w układzie alfabetycznym):

  • Petra Dvořáková, „Wrony”
  • Sigríður Hagalín Björnsdóttír, „Wyspa”
  • Paweł Huelle, Castorp, „Śpiewaj ogrody”
  • Cixin Liu, „Wspomnienie o przeszłości Ziemi” (tom I – „Problem trzech ciał”)
  • Wiesław Myśliwski, „Traktat o łuskaniu fasoli”
  • Tomasz Różycki, „Dwanaście stacji”
  • Andrzej Stasiuk, „Jadąc do Babadag”
  • Mariusz Szczygieł, „Nie ma”
  • Monika Sznajderman, „Pusty las”
  • Dorota Terakowska, „Poczwarka”
  • Olga Tokarczuk, „Bieguni”, „Opowiadania bizarne”
  • Marcin Wicha, „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”

Załóż konto dla klienta B2B

Prowadzisz księgarnię, sklep, bibliotekę? Chcesz zamówić taniej książki, gry i zabawki jako firma? Skontaktuj się z nami i załóż konto na naszej platformie dla klientów B2B: telemarketing@azymut.pl