Kontakt w sprawie zamówień:   telemarketing@azymut.pl    

Jak założyć wydawnictwo? O tym warto pamiętać, gdy debiutujesz na rynku książki

jak założyć wydawnictwo

Jak założyć własne wydawnictwo? Druk książek, magazynowanie, rozliczenia, współpraca z hurtowaniami, księgarniami i bibliotekami. Podpowiadamy, o czym warto pamiętać przed założeniem wydawnictwa na polskim rynku książki.

O tym, że prowadzenie własnego wydawnictwa potrafi być piękną przygodą, nie trzeba nikogo przekonywać. Miłość do książek, niezależność, kształtowanie gustów czytelniczych i wprowadzanie w obieg nowych, wartościowych tytułów – to najczęstsze motywacje, jakie nami kierują. Im ambitniejsze zamiary, tym boleśniejsze bywa zderzenie z trudną rzeczywistością rynku książki w Polsce.

Wydawanie książek w Polsce – o tym warto pamiętać

Galopujące ceny papieru, stosy książek magazynowanych w domu, niska pozycja negocjacyjna w kontaktach z hurtowniami i wielkimi sieciami dystrybucyjnymi, pokusa bezpośredniego zarządzania na każdym etapie i pakowanie książek o drugiej w nocy, trudność w przebiciu się z informacją o książce do branży księgarskiej i przede wszystkim chroniczny brak czasu – to długa wyliczanka, pod którą podpisze się każdy, kto miał do czynienia z procesem wydawniczym oraz cyklem życia książki.

Znamy dobrze te bolączki, dlatego od lat oferujemy klientom z sektora wydawniczego kompleksowe usługi w zakresie druku, logistyki, dystrybucji, marketingu B2B oraz ogólnopolskiej sprzedaży hurtowej. Na różne formy współpracy z OSDW Azymut zdecydowało się już ponad 450 polskich wydawców – od cenionych oficyn publikujących ambitną literaturę piękną czy naukową, przez debiutujące marki, po największe grupy wydawnicze.

Współpraca z Azymutem to dla debiutującego wydawnictwa szansa na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Nowi wydawcy otrzymują od nas nie tylko wsparcie merytoryczne czy marketingowe, lecz także preferencyjne ceny druku książek oraz bezpłatną usługę magazynowania przez 12 miesięcy.

Jak wydrukować książkę? Druk cyfrowy czy offsetowy – co się opłaca?

Ile egzemplarzy wydrukować? Jak przewidzieć nakład? To dylemat, który spędza sen z powiek wydawcom niezależnie od doświadczenia w branży. Z jednej strony mamy technikę druku offsetowego, który opłaca się przede wszystkim w przypadku produkcji wielotysięcznych nakładów książek. Z drugiej – druk cyfrowy książek, który świetnie sprawdza się przy mniejszych nakładach, tytułach mniej komercyjnych czy debiutach. Technologia cyfrowa daje także możliwość zlecania szybkich dodruków (już od kilkudziesięciu egzemplarzy), dzięki czemu debiutujący wydawca nie ponosi dużego ryzyka finansowego i oszczędza na kosztach magazynowania książek w przypadku przeszacowania nakładu.

Park maszynowy drukarni cyfrowej prowadzonej przez Azymut to jedno z najnowocześniejszych miejsc tego typu w Europie. Drukarnia realizuje zamówienia na miarę potrzeb – od kilkudziesięciu do kilku tysięcy egzemplarzy. Egzemplarze próbne i nakład docelowy drukowane są na tym samym urządzeniu, a druk na wysokiej jakości papierach w różnego typu oprawach zapewnia jakość porównywalną do techniki offsetowej.

Co ważne, wydawcy dystrybuujący książki przez Azymut nie płacą także za dostawę z drukarni do magazynu. Wykreślając tę pozycję z biznesplanu, uwalniasz środki, które możesz zainwestować gdzie indziej, np. w promocję swoich książek.

Drukarnia cyfrowa Azymut dysponuje jednym z najnowocześniejszych parków maszynowych w Europie. Zapewnia standard druku porównywalny z techniką offsetową

Dystrybucja książek w Polsce – jak się do tego zabrać?

W niemal wszystkich artykułach o zakładaniu wydawnictw jak mantra przewijają się kwestie wyzwań w dystrybucji. Założyliśmy konto na portalu Biblioteki Narodowej, pozyskaliśmy swoją pulę numerów ISBN i zanotowaliśmy biblioteki, do których trzeba wysłać egzemplarze obowiązkowe.

Ale która duża hurtownia lub sieć księgarska zdecyduje się na współpracę z wydawcą, który w plan na pierwszy rok wpisał 3 lub 4 książki?

Chętnie stosowanym rozwiązaniem jest postawienie na własny sklep internetowy i własne kanały marketingowe. Ale to wymaga czasu i nakładów, które nawet w przypadku kilkuosobowego zespołu mogą bardzo szybko postawić życie na głowie.

Można samodzielnie redagować, zajmować się korektą i składem, drukować, wprowadzać do dystrybucji, chodzić na pocztę, promować, magazynować i zarządzać zwrotami. Ba, można nawet zajmować się przy tym wszystkim dziećmi i poświęcać na pracę wieczory, noce i weekendy. Tylko po co?

Jedną z najbardziej cenionych przez naszych klientów usług oferowanych przez OSDW Azymut w ramach pakietu dla wydawców jest sprzedaż hurtowa połączona z logistyką i obsługą magazynu. Olbrzymia hala o powierzchni 25 tys. m², zlokalizowana przy skrzyżowaniu dwóch głównych autostrad Polski w Strykowie pod Łodzią, daje możliwość wysyłki ponad 20 tys. paczek dziennie. Przechowując u nas książki, możesz stale analizować stocki magazynowe i na bieżąco decydować o dodrukach. Sąsiedztwo największych firm kurierskich sprawia, że Twoje przesyłki będą nadawane nawet w późnych godzinach wieczornych, a skorzystanie z usług Azymutu pozwoli ci skupić się na wydawaniu i promocji książek.

Na co dzień z oferty Azymutu korzysta ponad 4000 klientów hurtowych: kilkaset największych sklepów internetowych, księgarnie stacjonarne i ponad 3000 bibliotek. To do tej grupy klientów możesz dotrzeć dzięki współpracy z dystrybutorem, nawet jeśli dopiero debiutujesz na rynku wydawniczym.

Centrum logistyczne Azymutu jest zlokalizowane w Strykowie (woj. łódzkie), przy skrzyżowaniu autostrad A1 i A2, w bliskim sąsiedztwie wielu firm kurierskich.

Dystrybucja e-booków i audiobooków

Z roku na rok rośnie liczba czytelników, którzy wybierają książki w wersji elektronicznej. Umowy z platformami cyfrowymi, negocjowanie warunków handlowych, zabezpieczenie plików – szeroka dystrybucja e-booków i audiobooków może być dużym wyzwaniem dla debiutującego wydawnictwa.

OSDW Azymut dystrybuuje książki nie tylko w papierze. Od lat współpracujemy z kilkudziesięcioma największymi platformami. Współpraca z Azymutem nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami – rozliczenie z wydawcą następuje wyłącznie od zrealizowanej sprzedaży.

Oficyny dystrybuujące e-booki i audiobooki przez Azymut otrzymują dostęp do serwisu iFormat, w którym samodzielnie wgrywają pliki. Panel umożliwia także śledzenie sprzedaży, edytowanie metadanych oraz wgrywanie poprawionych plików. Dystrybucją e-booków i audiobooków możesz zarządzać przez internet – to oszczędność czasu i wygoda. Każdy e-book i audiobook jest zabezpieczany pod indywidualne zamówienie unikalnym watermarkiem.

Jak założyć księgarnię internetową?

Nie do przecenienia dla wielu współpracujących z nami wydawców jest też możliwość integracji logistyki przez dropshipping dla e-commerce. Nie ma potrzeby, żebyś wynajmował specjalny lokal na potrzeby własnego sklepu internetowego czy księgarni internetowej wydawnictwa. Po integracji z Azymutem magazyn otrzymuje powiadomienie, system znajduje produkt, maszyna ładuje książkę do koszyka, a operator logistyczny wysyła ją do klienta.

Dzięki prostej integracji przez API możesz połączyć z magazynem Azymutu zarówno księgarnię internetową (oferującą książki wielu wydawców), jak i sklep internetowy własnego wydawnictwa. Debiutujący na rynku wydawcy i księgarnie mogą skorzystać także z Hostingu 2.0 – prostego narzędzia pozwalającego na uruchomienie gotowego sklepu internetowego w 48 godzin (z pełnym dostępem do bazy wszystkich książek i produktów z oferty Azymutu).

I znowu – ile zaoszczędzonego w ten sposób czasu można poświęcić na zadbanie o redakcyjną i edytorską jakość książek oraz skuteczne dotarcie do czytelników?

Promocja wydawnictwa – o tym warto pamiętać

Według różnych wyliczeń w Polsce działa ok. 30 tys. wydawców. Ale zaledwie kilkaset z nich to firmy na tyle duże, że są obecne ze swoją ofertą we wszystkich kanałach sprzedaży.

Trafne wskazanie kamieni milowych kampanii promocyjnej, zbudowanie wspierającej społeczności influencerów, zaistnienie w opiniotwórczych mediach internetowych oraz precyzyjne targetowanie reklam to pełnowymiarowa praca, która leży przede wszystkim na barkach wydawcy. Sukces książki jest jednocześnie kombinacją wielu, często trudnych do przewidzenia czynników, a przede wszystkim nosa do trendów i tematów, które angażują i są po prostu społecznie nieobojętne.

Niewidzialną ramą, na której często opiera się promocja książek są sieci kontaktów branżowych. To ludzie zawodowo zajmujący się polecaniem wartościowych książek – księgarze, przedstawiciele największych sklepów internetowych i bibliotekarze – wykonują pracę, której skutkiem jest bezpośrednie dotarcie do czytelnika. Nie ma sposobu, żeby w krótkim czasie zbudować taką sieć od podstaw – dlatego warto wspierać się know-how innych!

Zakładając wydawnictwo warto pamiętać nie tylko o dotarciu do czytelników, lecz także przedstawicieli branży, którzy zamawiają książki w ilościach hurtowych. OSDW Azymut od lat ściśle współpracuje księgarniami, sklepami internetowymi i bibliotekami w całym kraju. Wydawcy rozpoczynający karierę na polskim rynku mogą liczyć na wsparcie dystrybutora w dotarciu z informacją o nowej oficynie do setek bibliotekarzy i księgarzy.

Współpraca 360°. Na Twoich warunkach!

Lubimy powtarzać, że oferujemy pełne spektrum narzędzi wspierających wydawnictwa w zaistnieniu na rynku książki. Trzeba jednak podkreślić, że możemy rozmawiać zarówno o współpracy w modelu 360°, jak 180° czy 90° – wszystko w zależności od Twoich potrzeb i priorytetów.

Możesz samodzielnie prowadzić sklep internetowy, ale magazynowanie i wysyłkę powierzyć nam. Możesz zdecydować się na współpracę marketingową lub samo wsparcie w zakresie druku.

Cenimy niezależność małych wydawców i proponujemy elastyczne modele współpracy. Odnajdzie się w nich zarówno wydawnictwo naukowe poszukujące nowych dróg dotarcia do odbiorców, oficyna wyspecjalizowana w tłumaczeniach literatury z różnych stron świata, która szuka odciążenia logistycznego, czy mała firma próbująca swoich sił w selfpublishingu.

Jak założyć wydawnictwo? Jedna praktyczna rada

Jeśli mielibyśmy więc dać jedną radę dla wydawców na początku swojej przygody z rynkiem książki, byłaby to ekonomizacja czasu pracy.

Nie musisz posiadać wyspecjalizowanych działów handlowych ani obarczać swoich social media ninja pakowaniem i wysyłką książek (a już tym bardziej siebie). Możesz zaufać zewnętrznym specjalistom. Szczególnie takim, którzy od blisko 25 lat zajmują się dystrybucją w branży księgarsko-wydawniczej w Polsce.

Ty wydajesz książki, my zajmujemy się resztą!

Kontakt dla nowych wydawców
debiutujących na rynku
Michał Zugaj
michal.zugaj@pwn.pl

Kontakt dla pozostałych wydawców
zainteresowanych współpracą
Dział zakupów
dzialzakupow@azymut.pl